kamil romaniuk
http://artelis.pl/artykuly/29607/tuning-silnika-podstawy-wiedzyCel przeróbek tuningowych silnika może być różny:
-zwiększenie mocy silnika,
-uzyskanie określonego przebiegu krzywej momentu obrotowego silnika,
-przygotowanie do udziału w imprezach sportowych,
zmniejszenie zużycia paliwa.
-zwiększenie mocy silnika,
-uzyskanie określonego przebiegu krzywej momentu obrotowego silnika,
-przygotowanie do udziału w imprezach sportowych,
zmniejszenie zużycia paliwa.
Jak   widzimy cele tuningu mogą być różne, nie zawsze tylko moc jest   najistotniejszym parametrem, i w związku z tym różne będą zmiany   konstrukcji silnika, które należy zastosować. Nie zapominajmy jednak, że   silniki poszczególnych modeli samochodów w tej samej klasie znaczenie   różnią się między sobą konstrukcją i osiągami, co powoduje konieczność   indywidualnego podejścia do tuningu posiadanego auta.
W   tym momencie możemy zastanowić się, dlaczego fabryki samochodów   zostawiają większe lub mniejsze rezerwy osiągów silnika i jakie jest   uzasadnienie decyzji o przeprowadzeniu tuningu silnika?
Otóż   jest kilka przyczyn takiego stanu rzeczy. Przede wszystkim samochody  są  wyrobem produkowanym masowo i konstrukcja, jak i technologia   dostosowana jest do takiej produkcji przy ścisłych rygorach   ekonomicznych. We współczesnej wytwórni samochodów w ciągu jednego roku   jeden pracownik wytwarza około 50. pojazdów. Dla porównania przy   produkcji tradycyjnej, co jest stosowane w nielicznych, małych firmach   produkujących w znikomych ilościach samochody często unikatowe (np.   firma Morgan), jeden pracownik wykonuje do 4. egzemplarzy rocznie. Przy   produkcji masowej współczesnego auta unika się więc wszelkich prac   wymagających dopasowywania i obróbki ręcznej, a konstrukcja elementów   dostosowywana jest do ekonomicznej technologii często właśnie kosztem   osiągów. Jako przykład można podać żeliwne, odlewane kolektory   wydechowe, które posiadają zwykle niezbyt korzystny kształt i niskiej   jakości powierzchnię wewnętrzną przewodów.
Duże   rezerwy mocy wynikają też z celowego zaniżania osiągów silników przez   producenta, np.: ze względu na przepisy podatkowe obowiązujące w danym   kraju. Przykładem mogą być silniki benzynowe Volkswagena osiągające   zaledwie 75 KM z pojemności 1600 ccm. Inne rezerwy wynikają z   konieczności spełnienia przez firmy wysokich norm ekologicznych w   badaniach homologacyjnych samochodów. Dążenie do konstruowania silników o   wysokich parametrach ekologicznych jest na pewno ze wszech miar   chwalebne, ale odbywa się to kosztem ekonomiczności i osiągów silnika.
Powyższe   względy powodują, że produkuje się obecnie wiele modeli samochodów o   niedużej, stosunkowo do pojemności skokowej, mocy silnika. Uważam, że   przy obecnym natężeniu ruchu samochody, które nie dysponują   przyspieszeniami poniżej 15 sekund do 100 km/h są niebezpieczne i mogą   stwarzać zagrożenie szczególnie podczas wykonywania manewru   wyprzedzania.
ZASADY TUNINGU SILNIKÓW
Podejmując   decyzję o przeprowadzeniu tuningu silnika warto kierować się kilkoma   zasadami. Przygotowując samochód do udziału w imprezach sportowych   tuning silnika jest właściwie koniecznością. Określając w takim wypadku   zakres przeróbek kierujemy się przede wszystkim regulaminem technicznym   imprezy, w której będziemy startowali; określa on w sposób szczegółowy   jakiego rodzaju modernizacje są dozwolone i należy je wykorzystać   maksymalnie.
Przy   przeróbkach samochodów turystycznych (do codziennej jazdy na drogach)   orientacyjnym wskaźnikiem pozwalającym wnioskować o rezerwach mocy w   silniku jest moc jednostkowa, określająca ile KM przypada na 1 litr   pojemności skokowej silnika:
-   silniki wolnossące o mocy jednostkowej około 50 KM/1000 ccm i poniżej -   mają bardzo duże rezerwy mocy, doskonale nadają się do tuningu,
-   silniki posiadające moc jednostkową powyżej 70 KM/1000 ccm są   fabrycznie "wysilone"; tuning tych  silników jest trudniejszy, a czasami   mało efektywny.
Przeciętne silniki wyczynowe wolnossące charakteryzują się mocą jednostkową od 100 do 150 KM/1000 ccm.
Przystępując samodzielnie do modernizacji silnika należy pamiętać o dwóch istotnych zasadach:
- musimy wybrać jakąś metodę weryfikacji skuteczności poszczególnych przeróbek,
- zmiany najlepiej dokonywać "po jednej", każdorazowo sprawdzając czy osiągnęliśmy poprawę, czy pogorszenie charakterystyki.
Kamil Romaniuk
 
 
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz