Opisuję tutaj  silnik który jest w moim aucie, ale nie tylko, dowiecie się również  jakie są dwa podstawowe typy silników 1.9 TDI i czym się różnią. Ogólnie  oba typy są bardzo dobre, niezawodne, oszczędne i potrafią bardzo wiele  wytrzymać. Sam mam znajomego który ma golfa 1.9 TDI z przebiegiem 430  000 km i ma się dobrze!
Są  dwa podstawowe typy tego silnika. Pierwsza konstrukcja powstała na  początku lat 90-tych i można go spotkać już w np Audi 80, golfie III,  Passacie z roku 1993. Jest to jednostka zasilana wysokociśnieniową pompą  i ma dwa warianty mocy. Najpierw powstał silnik o mocy 90 a nieco  później 110 KM. Są to dwa bliźniacze silniki występujące tylko w tych  dwóch wariantach mocy. Silniki te nie są podatne na tzw. czip tuning,  także jeśli ktoś chce podkręcić silnik musi się zdecydować na nowszą  wersję tego sinika (zasilanego przez pompowtryskiwacze). Oba silniki   były produkowane jednocześnie także można spotkać np. Audi A4 z roku  2000 z silnikiem o mocy 110 KM lub 116 KM, dlatego jeśli kogoś  interesuje cziptuning to musi zwrócić na to uwagę.
Nowszy  wariant tego silnika to konstrukcja z roku 1999. Dół silnika jest ten  sam co w starszym wariancie (blok silnika, tłoki), natomiast inna jest  góra, czyli głowica, oraz zasilanie (w starszym pompa wysokociśnieniowa,  w nowszym pompowtryskiwacze). Silnik ten występuje w następujących  wariantach mocy: 100, 105, 116, 130, 150 KM. Silniki te różnią się  wyglądem więc można je łatwo rozróżnić. Na blogu zamieściłem zdjęcia  silnika zasilanego pompowtryskiwaczami, ale łatwo możecie znaleźć  zdjęcia (np w ogłoszeniach motoryzacyjnych) silnika zasilanego pompą  wysokociśnieniową.  
Teraz jaki stosować olej do  tych silników. Nie zależy to od producenta ole od norm które spełnia  dany olej!!! jest to bardzo ważne. Do silnika o mocy 90 lub 110 KM czyli  zasilanego pompą wysokociśnieniową nożna stosować olej spełniający  normę VW 505.00 (prawie każdy spełnia tę normę). Może to być olej np półsyntetyczny 10W40, i taki był  stosowany w autach z początku lat 90-tych natomiast w nowszych był juz  stosowany olej syntetytczny np 5W40. W konstrukcji zasilanej  pompowtryskiwaczami trzeba stosować specjalny olej spełniający normę VW  505.01. Nie mylić z normą 505.00 bo to zupełnie coś innego! Dla  przykładu podam że np olej tego samego producenta który ma różne nazwy,  ale na opakowaniu jest napisane: 5W40 Diesel, może nie spełniać  wymaganej normy (normy są zawsze wypisane na etykiecie). I jeśli ktoś  nie zwróci na to uwagi to dojdzie do uszkodzenia pompowtryskiwaczy. W  serwisach czy czasopismach motoryzacyjnych możecie znaleźć informację że  czasem się psują, ale jest to wynikiem niewiedzy i stosowania  niewłaściwego oleju.
Przykład:
Castrol Magnatec Diesel 5W 40 - nie spełnia normy 505.01
Castrol Edge Diesel 5W 40 - spełnia normę 505.01
Przykład:
Castrol Magnatec Diesel 5W 40 - nie spełnia normy 505.01
Castrol Edge Diesel 5W 40 - spełnia normę 505.01
Ogólnie  silnik jest bezproblemowy i bardzo rzadko się psuje ale jeśli już się  coś zdarzy to łatwo jest usunąć usterkę. Poniżej macie dobry artykuł o  usterkach które mogą się pojawić. Ja mam tylko dwa auta z tym silnikiem  ale są ludzie którzy zajmują się zawodowo naprawą tych aut i możecie tam  przeczytać jakie ewentualne usterki mogą Was spotkać.
Należy pamiętać aby zadbać o turbosprężarkę. Po uruchomieniu silnika należy poczekać około 30 sekund (silnik ma pracować na wolnych obrotach) i dopiero rozpocząć jazdę. Dzięki temu olej dobrze rozprowadzi się po silniku, oraz dotrze do turbosprężarki. Na zimnym silniku należy delikatnie obchodzić się z pedałem gazu i poczekać aż silnik będzie miał optymalną temperaturę pracy. Gdy jeździmy ostro a silnik jest zimny to wtedy silnik zużywa dużo oleju oraz następuje przyśpieszone zużycie silnika. Części silnika są tak spasowane że najlepiej współpracują ze sobą właśnie w optymalnej temperaturze (90 stopni Celsjusza). Po zakończeniu jazdy, szczególnie ostrej jazdy, nie gasić od razu silnika. Należy poczekać przynajmniej 30 sekund aby turbina się schłodziła i zwolniła obroty - dopiero wtedy można wyłączyć silnik. Jeśli zgasimy silnik od razu to silnik przestaje pracować, ale turbina dalej się obraca i pracuje na sucho. Dochodzi wtedy do mikro zatarć i turbina szybko się zużywa. Turbosprężarka to bardzo trwała urządzenie i wytrzyma tyle samo co silnik. Z reguły jednak często dochodzi do awarii przy różnych przebiegach (czasem jest to przebieg100 tys. km.) dlatego właśnie że właściciele nie wiedzą jak obchodzić się z tym urządzeniem.
  
Należy pamiętać aby zadbać o turbosprężarkę. Po uruchomieniu silnika należy poczekać około 30 sekund (silnik ma pracować na wolnych obrotach) i dopiero rozpocząć jazdę. Dzięki temu olej dobrze rozprowadzi się po silniku, oraz dotrze do turbosprężarki. Na zimnym silniku należy delikatnie obchodzić się z pedałem gazu i poczekać aż silnik będzie miał optymalną temperaturę pracy. Gdy jeździmy ostro a silnik jest zimny to wtedy silnik zużywa dużo oleju oraz następuje przyśpieszone zużycie silnika. Części silnika są tak spasowane że najlepiej współpracują ze sobą właśnie w optymalnej temperaturze (90 stopni Celsjusza). Po zakończeniu jazdy, szczególnie ostrej jazdy, nie gasić od razu silnika. Należy poczekać przynajmniej 30 sekund aby turbina się schłodziła i zwolniła obroty - dopiero wtedy można wyłączyć silnik. Jeśli zgasimy silnik od razu to silnik przestaje pracować, ale turbina dalej się obraca i pracuje na sucho. Dochodzi wtedy do mikro zatarć i turbina szybko się zużywa. Turbosprężarka to bardzo trwała urządzenie i wytrzyma tyle samo co silnik. Z reguły jednak często dochodzi do awarii przy różnych przebiegach (czasem jest to przebieg100 tys. km.) dlatego właśnie że właściciele nie wiedzą jak obchodzić się z tym urządzeniem.
 Silnik 1.9 TDI PD (Pompowtryskiwacze) 116 KM


 
 
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz